Grattis Freja!

Min lill-kusin Freja har fyllt två år, det betyder kalastajm!

Vi började kalaset med att fika saft och cupcakes och tårta och kakor, och sedan blev det såklart paketöppning:

Jag fick också öppna paket, Frida och Freja hade köpt en storasysterspresent åt mig :) sen så fick jag hjälpa Bonnie att öppna ett par välkommen-till-världen-paket! Dessa innehöll en hemvirkad filt, fina kläder och en nalle.

Och så blev det dags för det jag gillar bäst på kalas: FISKDAMM!

Lycka är när man får en alldeles egen påse med godsaker och leksak.

När vi blev för stökiga fick vi varva ner med lite film.

Äntligen storasyster

Som ni säkert vet så har bebisen äntligen kommit ut ur mammas mage nu! Det blev en söt liten knubbis som har  fått namnet Bonnie (hon heter alltså inte My little pony, som kusin Freja trodde....), tjusigt va?

3990 g tung och 50 cm lång kom hon till världen i lördags.
Just nu ligger hon i hårdträning för att komma upp i födelsevikten igen, hon bara äter och sover om dagarna nu.

Här får ni lite efterlängtade bilder på min söta lillasyster:

Första bilden, med en ungefär två minuter gammal Bonnie.

Första goset med pappa.

Både jag och Bonnie föddes i detta rum, tufft va?!

Som tur är så verkar Bonnie ha ärvt mitt fina utseende, mamma och pappa tycker att vi är kopior av varann!

Här ser man att vi har det berömda "ögonstrecket" gemensamt.

Jag med Bonnie, 4 dagar.

Norgeresan

Vi gjorde mer saker än att gå på bröllop när vi var i Norge. Inte så mycket som vi hade velat i och för sig, för jag blev ju sjuk samma dag som vi skulle börjat resan egentligen. Dålig tajming kan man tycka, men titta här så miserabelt det såg ut hemma tiiiidigt på måndagsmorgonen:

Inte i form för långresa...

Jag vaknade och skrek mitt i natten att det gjorde så ont i örat, jag var tvungen att ha något tryckt mot örat för att det inte skulle göra ont. Senare på dagen fick jag åka in till doktorn för undersökning, men ingen öroninflammation hade jag. Däremot hade jag fått nackspärr, ganska rejäl så jag kunde knappt gå.
Trots smärtan så var jag nöjd med läkarbesöket, det är så spännande när de undersöker öronen och halsen och tar blodprov. Dessutom får man ju en liten leksak som belöning!

På onsdagen hade nackspärren släppt och jag var som vanligt igen, så då packade vi in oss i hyrbilen med stort häftigt glastak. Med hjälp av filmer, ipad-spel, böcker och snacks så gick resan riktigt bra. 90 mil senare var vi framme i Sykkylven utanför Ålesund.
Det togs lite bilder genom bilfönstret/glastaket, men som ni nog förstår så gör inte bilderna naturen rättvisa, det ser såklart mäktigare ut i verkligheten när man åker med nästan kilometerhöga berg längs båda sidorna!

Trots att bergen var snöiga så var det riktigt varmt ute, så när det var ät- och lekpaus så blev det insmörjning av solskyddskräm vilket kittlades:

Efter ytterligare några timmar i bilen med konstant sjö- och bergsutsikt så var det äntligen dags att ta båten över till Sykkylven. Då var vi bara 10 minuter bilväg från vårt mål sen!

Väl framme så var många från min tjeckiska släkt där: farmor1 och farmor2, Radka, Vincent, Hanna förstås, gammelmorbror Karel, och Hannas gudmor Sacha. Vi bodde nära varandra allihopa så jag fick mycket kvalitetstid med mina långväga släktingar!

Hanna & Aage tog oss med ut på en tur med deras båt. Det var lite väl kraftig vind för mig uppe på taket så jag satt inne i båten istället, mycket skönare!
Mamma och pappa passade på att knäppa lite fina bilder på Sykkylven.

I det orangea huset längst till vänster bodde vi!

Bergigt och fint var det!

Här ligger jag och vilar hos Sacha som var väldigt barnkär.

Babi från Tyskland behövde också vila, men hon fick nöja sig med soffan.

Jag passar på att avnjuta norska delikatesser, här: grillpölse och pommes.

Alldeles runt hörnet från där vi bodde så fanns det ett litet kvartersbad med uppvärmda pooler. När det var som varmast ute gick vi dit och svalkade oss, det var absolut en av höjdpunkterna på resan!

Aage visade sig vara en bra sagofarbror. Det var jag inte sen att utnyttja!

Dagen efter bröllopet vaknade vi ju upp på hotell i Ålesund som vi sedan strosade runt i en stund:

Jag träffade på ett troll som jag inte riktigt litade på.

Hejdå Norgeee! Vi ses igen!

Bröllop!

Som ni vet så har jag haft lite semester i Norge senaste veckan. Höjdpunkten och själva syftet med resan var att gå på faster Hannas och farbror Aages bröllop.
Det blev en lång dag för mig, med många nya ansikten och små resor under dagen. Vi började med att ta båten in till fastlandet och en bilresa in till Ålesund där spektaklet ägde rum, vi checkade in på hotellet och fortsatte sedan mot den fina gamla kyrkan.

Renata och jag i väntan på att gå in i kyrkan.

Mamma.

Pappas morbror Karel (även kallad Kral) med sin Renata.

Efter att vi bevittnat den pampiga vigseln och lyssnat på prästens visdomsord så var det dags för sightseeing. Medan brudparet skulle fotograferas så fick vi andra åka bytåget som tog oss upp till en utsiktsplats och berättade om Ålesunds historia. Jag och Vincent hade hur kul som helst!

Det var omöjligt att ta en bra bild av oss, vi studsade upp och ner och skrek och skrattade hela åkturen.

Väl uppe på berget så bjöds vi på fantastisk utsikt över staden:

Lägg märke till det gigantiska kryssningsfartyget till vänster i bild!

På vägen ner från berget vidare till Akvarium där bröllopsfesten hölls somnade jag, välbehövligt om man ska orka med resten av kvällen...
På Akvarium fanns det just akvarium. Jättemånga och jättestora. Jag såg hajar, pannkaksfiskar, sjöstjärnor, sköldpaddor och massa andra fiskar och djur. När man gick ut för att ta en nypa luft så kunde man passa på att leka i stora sandlådor eller gå och titta på pingvinerna, en festlokal helt i min smak alltså!

Kvällen fortsatte med god middag (jag som vägrade äta fick istället en glass av en servitris hehe) och en massa tal (bl.a. av pappa som höll kvällens bästa). Jag hade svårt att sitta still under tiden, ville mest springa omkring och titta på fiskarna.
Till sist somnade jag i pappas famn, och sov i princip hela kvällen. På villkoret att det var antingen mamma eller pappa jag låg hos, vagnen eller diverse släktingar accepterades inte!

Här kommer lite bilder från kvällen:

Så här såg det ut vid tjeckiska bordet.

Farmor från Tyskland köpte en fin tröja som de får dela på.

Det var fint sommarväder hela dagen, perfekt för fotografering mellan varven:

Sjävklart blev det dans också.

Dessertbordet, som jag ju missade :(

Kvällen fortskred med mingel och fotografering, för att sedan övergå till en riktig fest. Hela familjen tyckte i alla fall att det var en fantastiskt trevlig dag och kväll, och vi sov gott alla tre på hotellet sen. Vilken dag!

Avslutar med en bild på det lyckliga brudparet: